Klockan 16 idag lanseras den nya svenska tjänsten Tictail vilken har hajpats rejält i media, inte minst på grund av en investering från schweizaren Klaus Hommels som blivit miljardär genom sina investeringar i succéer som Skype, Facebook, Klarna och Spotify. En investering har även gjorts av brittiska Balderton som tidigare ställt sig bakom bland andra MySQL och Betfair.
Bolaget Tictail grundades i maj 2011 av de unga Stockholms-borna Carl Waldekranz, Birk Nilsson, Kaj Drobin och Siavash Ghorbani. De är dock, sin ålder till trots, inte helt oerfarna. Carl Waldekranz har exempelvis via konsultbolag arbetat åt kunder som Nokia, Spotify och TV4 och Siavash Ghorbani har tidigare arbetat som team leader på Blocket.
Tictail är en e-handelsplattform där man som bloggare eller småföretagare enkelt kan starta en egen e-butik på bara några minuter. En rad butiker har fått ansluta sig som testpiloter under utvecklingsskedet men det är alltså idag som tjänsten öppnas för allmänheten.
De fyra entreprenörerna har minst sagt ambitiösa mål för sitt nya projekt:
”Den största konkurrenten har i dag knappt 30.000 butiker anslutna. Du får lägga till minst två nollor på den siffran om vi ska tala om vår målsättning”, säger Waldekranz i en intervju med Dagens Industri.