Språkrådet publicerade i sin nyordslista ordet ”ogooglebar” vilket enligt deras definition betyder ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor. Detta uppskattade inte Google som började utsätta Språkrådet för påtryckningar då de menar att definitionen är felaktigt eftersom den inte refererar specifikt till Googles egen sökmotor. De har därför valt att helt enkelt ta bort ordet från sin nyordslista.
Så här skriver Språkrådet själva på sin hemsida om beslutet:
”Vi har varken tid eller lust att driva den utdragna process som Google försöker dra igång. Inte heller vill vi kompromissa och ändra definitionen av ogooglebar till den som företaget vill ha. Det skulle gå emot våra principer – och språkets principer. Google har nämligen glömt en sak: språkutvecklingen bryr sig inte om varumärkesskydd.”
Svenska Akademiens ständiga sekreterare Peter Englund kallar Googles agerande korkat och kortsiktigt. Om ordet får fäste, vilket det mer sannolikt får efter denna mediauppmärksamhet, så kommer de att inkludera ordet i en framtida upplaga av SAOL.