I Stockholm håller just nu en ny aktör på att utmana de stora drakarna inom e-handel. Det handlar om en startup som går under namnet Helishopter. De erbjuder sin egen version av sociala rekommendationer som ges dels genom datorinlärning och dels som vanliga användarbaserade rekommendationer som utgår från vad ens vänner har klickat på eller köpt. Man har inspirerats av framför allt prisjämförelsetjänster och Pinterest.
Bakom Helishopter står Nordnetchefen Jan Dinkelspiel och IT-entreprenören Andreas Hassellöf. Affärsutvecklare är idag James Pember som tidigare arbetat med den omtalade lyxkonsumtionssajten JamesList. Han är väl medveten om att det är en tuff bransch att ge sig in i och att giganter såsom Amazon redan börjat använda sig av social shopping men de tror att det trots detta finns rum för förbättringar på marknaden.
Helishopter finns än så länge bara i en beta-version men de polerar nu framsidan och fixar buggar inför en snart kommande lansering. De kommer att utgå från den svenska marknaden och siktar på att ha ungefär 90% av alla e-handelsföretag i landet indexerade från start. Därefter följer en satsning i utlandet inom kort.
Helishopter har hittills skrapat ihop 700 000 dollar till finansieringen av sin egenutvecklade plattform.