Det skandalomsusade amerikanska nätkupongbolaget Groupon har i Sverige irriterat många verksamma i webb-branschen med sin extremt breda annonsering genom Google Adwords. I fredags fick det nyligen börsnoterade företaget se sin första publika kvartalsrapport någonsin revideras ner. Förlusten för fjärde kvartalet 2011 landade på nästan 500 miljoner kronor. Bolagets aktie störtdök med nästan 17 procent.
Det finns nu en överhängande risk att den amerikanska finansinspektionen Securities and Exchange Commission (SEC) kommer att granska Groupons förehavanden.
Groupon startade sin verksamhet i ganska blygsam skala i november 2008 och har idag mer än 8000 anställda över hela världen. Bolaget har aldrig gått med vinst och besvikna investerare sägs nu vara tveksamma till att skjuta till ytterligare pengar till verksamheten. DN uppger att aktieägare nu stämmer Groupon för att ha försökt vilseleda dem med glädjekalkyler.
Flera har redan börjat dra paralleller mellan till synes rejält övervärderade nätbolag som Groupon och 90-talets IT-bubbla.
I Sverige representeras denna nisch även utav den svenska Groupon-varianten Let’s Deal där det norska mediahuset Schibsted står som ägare. Bland ägarna till Groupon finns även svenska Kinnevik.