Innan Googles storhetstid så var sökmotorn Altavista det självklara valet för många av de tidiga internetanvändarna, inklusive mig själv. Tjänsten lanserades i december 1995 och blev omedelbart en enorm succé. Första dagens 300 000 besök hade två år senare växt till 80 miljoner. Nu på måndag den 8 juli går den i graven för gott som en del av nuvarande ägaren Yahoos strategi att fokusera på de tjänster som fortfarande fungerar bra.
Altavista utvecklades av forskare vid Digital Equipment Corporation och två av nyckelpersonerna – Louis Monier och Michael Burrows – kom senare bägge att arbeta för Google som kom att bli Altavistas efterträdare som dominant på sökmotormarknaden. Altavista såldes 2003 till Yahoo som en del av Overture Services för 1,63 miljarder dollar.
Altavista är bara en av en rad tjänster som Yahoo valt att avveckla under sommaren och tidiga hösten:
Yahoo Axis (stängde 28 juni)
Yahoo Browser Plus (stängde 28 juni)
Citizen Sports (stängde 28 juni)
Yahoo Webplayer (stängde 30 juni)
Foxytunes (stängde 1 juli)
Yahoo RSS alerts (stängde 1 juli)
Yahoo Neighbors Beta (stänger 8 juli)
Altavista (stänger 8 juli)
Yahoo Stars India (stänger 25 juli)
Yahoo Downloads Beta (stänger 31 juli)
Yahoo Local API (stänger 28 september)
Yahoo Term Extraction API (stänger 28 september)